Jak uczyć przyrody?
Na stronie pojawiają się wpisy opisujące konkretne pomysły.
Poniżej przedstawiam ogólne założenia, według mnie, kluczowe w uczeniu przyrody.
1. PODZIAŁ PRZEKAZYWANEJ WIEDZY NA MAŁE CZĘŚCI
Wszystkie informacje można przedstawić fragmentami.
Np. ucząc o drzewach można zacząć od paru gatunków i dopiero po wielokrotnym ćwiczeniu przejść do nauki następnych.
Ucząc miast Polski można zacząć od tych największych albo znanych ze słyszenia i dopiero po ich utrwaleniu przejść do następnych, mniejszych miejscowości.
Prostą i skuteczną metodą uczenia nazw rzeczy jest lekcja trójstopniowa.
Pierwszym jej etapem jest pokazanie kolejno 3 przedmiotów lub obrazków i jednoczesne nazwanie ich.
Drugi etap to pytania typu: „Gdzie jest …?”, „Podaj mi, proszę, … .”
Trzecim etapem jest prośba o nazwanie kolejno przedmiotów.
Następnym razem można przedstawić kolejne 3 rzeczy.
2. STWORZENIE SYTUACJI, W KTÓREJ KAŻDĄ Z NAUCZONYCH CZĘŚCI MOŻNA WIELOKROTNIE POWTARZAĆ
Można wykorzystać rozmaite gry oraz zachęcać do opowiedzenia innym czego samemu się nauczyło.
3. WIĄZANIE NOWYCH INFORMACJI Z WIEDZĄ NABYTĄ WCZEŚNIEJ
Zaczynając temat warto zapytać co dzieci wiedzą już na dany temat albo czego się spodziewają.
4. UTRZYMANIE ZAINTERESOWANIA UCZNIA
W zależności od wieku motywacja może być różna – im młodsze dziecko tym atrakcyjność przekazywania wiedzy jest istotniejsza.
Zobrazowanie myśli jest zawsze skuteczne. Można korzystać z obrazków, ale również z przedmiotów.
Zainteresowanie można wzbudzić również zadając pytania zamiast dawania prostej odpowiedzi.
Skuteczne jest też przedstawianie dzieciom tematu, który je ciekawi, o czym można się dowiedzieć obserwując dzieci lub pytając je wprost.
5. ZAPEWNIENIE STYMULUJĄCEGO OTOCZENIA
umożliwianie spędzania czasu na świeżym powietrzu
otaczanie dziecka książkami i innymi rzeczami związanymi z tematem
organizowanie wycieczek
organizowanie spotkań z osobami, które mają coś wspólnego z danym tematem- specjalistami ale i amatorami, którzy interesują się tematem albo wrócili z ciekawej podróży.