Jak uczyć historii?
Na stronie pojawiają się wpisy opisujące konkretne pomysły.
Poniżej przedstawiam ogólne założenia, według mnie, kluczowe w uczeniu historii.
1. PODZIAŁ PRZEKAZYWANEJ WIEDZY NA MAŁE CZĘŚCI
Wszystkie informacje można przedstawić fragmentami.
Np. ucząc o królach można zacząć od kilku i dopiero po wielokrotnym ćwiczeniu przejść do nauki następnych.
Można też stosować rozmaite podziały, np. według dynastii czy według miejsca koronacji.
Nie w tej samej mierze co w innych działach, ale tu również, można stosować lekcję trójstopniową do uczenia nazw rzeczy.
Pierwszym jej etapem jest pokazanie kolejno 3 przedmiotów lub obrazków i jednoczesne nazwanie ich.
Drugi etap to pytania typu: „Gdzie jest …?”, „Podaj mi, proszę, … .”
Trzecim etapem jest prośba o nazwanie kolejno przedmiotów.
Następnym razem można przedstawić kolejne 3 rzeczy.
2. STWORZENIE SYTUACJI, W KTÓREJ KAŻDĄ Z NAUCZONYCH CZĘŚCI MOŻNA WIELOKROTNIE POWTARZAĆ
Można wykorzystać rozmaite gry oraz zachęcać do opowiedzenia innym czego samemu się nauczyło.
3. WIĄZANIE NOWYCH INFORMACJI Z WIEDZĄ NABYTĄ WCZEŚNIEJ
Zaczynając temat można zapytać co słuchacze wiedzą już na ten temat albo czego się spodziewają.
W przypadku historii danego miejsca można nawiązać do historii innego miejsca w tym samym okresie.
4. UTRZYMANIE ZAINTERESOWANIA UCZNIA
W zależności od wieku motywacja może być różna – im młodsze dziecko tym atrakcyjność przekazywania wiedzy jest istotniejsza.
Zobrazowanie myśli jest zawsze skuteczne. Pomocne są przedmioty, które wiążą się z tematem, ale również obrazki i zdjęcia.
Zainteresowanie można wzbudzić również zadając pytania zamiast dawania prostej odpowiedzi.
Skuteczne jest też przedstawianie dzieciom tematu, który je ciekawi, o czym można się dowiedzieć obserwując dzieci lub pytając je wprost.
5. ZAPEWNIENIE STYMULUJĄCEGO OTOCZENIA
otaczanie dziecka książkami i innymi rzeczami związanymi z tematem
organizowanie wycieczek
organizowanie spotkań z osobami, które mają coś wspólnego z danym tematem- specjalistami, ale i amatorami, którzy interesują się tematem albo wrócili z ciekawej podróży.