Sztukę można tworzyć lub oglądać.
Warto robić i to i to. Powodów jest wiele.
Jakie zalety ma sztuka i plastyka?
1. ROZWIJA WYOBRAŹNIĘ.
2. WSPOMAGA KREATYWNOŚĆ.
3. UCZY ANALIZY I OBSERWACJI.
Obraz może wywołać różne procesy myślowe: możemy rozważać czy nam się podoba, czy nie i dlaczego, czemu ktoś namalował go w taki sposób, co naprawdę przedstawia, co kryje tylny plan?
4. UCZY SKUPIENIA UWAGI.
Przy analizie dzieła sztuki konieczne jest skoncentrowanie się na nim.
Podobnie przy tworzeniu, które bardzo często wiąże się ze skupieniem uwagi na swojej pracy.
5. POMAGA WYRAŻAĆ UCZUCIA I JE ODKRYWAĆ.
Niektórzy widzą świat obrazami. Często dzieciom łatwiej jest narysować co czują niż opowiedzieć o tym.
W związku z tym tak ważne jest aby dziecko za wcześnie nie odstąpiło od tworzenia, widząc różnice między pracami swoimi i swoich kolegów, którym łatwiej przychodzi stworzyć coś co się podoba.
Również dyskusja na temat już dzieł sztuki dotyka często sfery emocji.
6. UKAZUJE JAK RÓŻNIE MOŻNA PATRZEĆ NA ŚWIAT.
Żadne narysowane czy namalowane jabłko nie będzie takie samo. Każdy tworząc wkłada w swoją pracę swoją perspektywę. Różnorodność przedstawienia jednej rzeczy pokazuje, że nikt nie jest taki sam.
7. ROZWIJA SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ.
Tworzenie rozwija sprawność manualną dziecka.
Warto więc dzieciom dać szansę rysowania, lepienia czy wycinania niezależnie od jakości powstałych prac.
Również z tego powodu trzeba zrobić wszystko, żeby dziecko widząc lepsze wyniki u innych nie zniechęciło się do plastyki.
8. UKAZUJE, ŻE DROBIAZGI MOGĄ MIEĆ DUŻE ZNACZENIE.
Czasami jedna kreska zmienia nastrój dzieła.
Użycie konkretnego odcienia również może zmienić odbiór.
9. UŁATWIA KONTAKT Z INNYMI LUDŹMI.
Słynne dzieła sztuki są częścią wspólnej kultury i podobnie jak literatura są używane w komunikowaniu się bez konieczności wytłumaczenia. Można na przykład powiedzieć, że „te piksele przywołują na myśl impresjonizm”. Mówi się też o kształtach Rubensowskich albo o tajemniczym uśmiechu Mona Lisy.
Nie patrząc na konkretne obrazy możemy dyskutować czy nam się bardziej podoba Da Vinci czy Picasso. Jeden obraz może się podobać dwóm osobom i może to spowodować odczucie bliskości między nimi.
Umiejętność narysowania prostych rzeczy pomaga z kolei w kontaktach z małymi dziećmi.
Dzieci z reguły są zachwycone kiedy widzą szybko powstający obrazek, który mogą rozpoznać.
Na wykładach dla dorosłych stworzenie szybkiej ilustracji też może być przydatne.
Wspólne wizyty w muzeach również budują płaszczyzny porozumienia.
10. DAJE MOŻLIWOŚĆ WYKORZYSTANIA W WIELU DZIEDZINACH ŻYCIA.
Wspomniałam już o ilustrowaniu wykładów i kontakcie z dziećmi.
Poza tym, dzięki pielęgnowaniu umiejętności tworzenia,
można pięknie udekorować mazurka świątecznego,
pomalować pisanki,
wyciąć arbuza w malowniczy sposób,
zrobić ciekawy zielnik, itd.