System pamięciowy-po co?

Główny system pamięciowy jest sposobem na utrwalanie informacji.

Nie każdemu taka droga musi odpowiadać, ale z doświadczenia wiem, jak bardzo bywa pomocna i wesoła jednocześnie.

Może przydać się całej rodzinie, a przede wszystkim:

1. DZIECIOM NA KAŻDYM ETAPIE:

aby nauczyć się numeru telefonu do swoich bliskich, adresu albo kodu do klatki,

(„Jaki jest adres kolegi Wojtka? 

A pamiętam: Wojtek mieszka na brzozie (ul. Brzozowa) razem z łaciatym kotem (k-7, o-nic, t-1 stąd numer bloku – 71).

Potem wprowadził się do niego również Torin (bohater z książki Tolkiena) (t-1, o-nic, r-4, i-nic, n-2 wiec numer mieszkania to 142).)” 

do zapamiętania coraz liczniejszych  dat NA DŁUGO,

(„Kiedy Kolumb dopłynął do Ameryki?

A! Drabina, po której przeszedł z Europy do Ameryki.

D-1, r-4, a-nic, b-9, i-nic, n-2, a-nic. 

Drabina to 1492.”)

aby opanować mnożące się piny, kody i inne dane liczbowe.

(„Jaki był mój pin do telefonu?

A! Widzę jak z mojego telefonu ścieka rzucony znikąd pomidor.

POMIDOR: p-9, o-nic, m-3, i-nic, d-9, o-nic, r-4.

Mój kod to 9314!”)

2. DOROSŁYM:

aby swobodniej zapamiętać np. numer pin i co ważniejsze PRZYPOMNIEĆ GO SOBIE NAWET W NAJBARDZIEJ STRESUJĄCYM MOMENCIE,

(„Jaki był mój pin do karty!!! Już dwa razy się pomyliłam!

A! Pamiętam jak wieloryb kładzie swoje cielsko na moich pieniądzach.

Mój numer to wieloryb. W to 8, i-nic, e-nic, l to 5, o-nic, r-4, y-nic, b-9.

8549!”)

by być przewodnikiem dla swoich młodszych dzieci poznających system i by wspólnie się nim bawić

(„Pamiętasz jak wyobraziliśmy sobie, że wujek używa marchewki do otwierania drzwi?

Pamiętasz jaki jest kod do wujka?

Marchewka.

M-3, a-nic, r-4, ch-nic, e-nic, w-8, k-7, a-nic.

Czyli 3487.”)

 

NA CZYM POLEGA SYSTEM?

Jest to system fonetyczny, który opiera się na zamianie cyfr na spółgłoski, a dokładniej na głoski (dźwięki) spółgłosek oraz łączenie ich w wyrazy przez dodanie samogłosek i innych nic nieznaczących spółgłosek. Przy dłuższych liczbach wyrazy łączone są skojarzeniami.

JAKIE GŁOSKI LICZĄ SIĘ W SYSTEMIE?

Istnieją różne wersje. Każdy musi wybrać jedną.

Ja przyjęłam wersję tworzoną i popularyzowaną przez wiele osób.

Byli to m.in.:

Pierre Herigone (1580-1643),

Stanisław Mink von Wennsshein (1620-1699),

Richard Grey (1696 –1771),

Aime Paris (1798–1866),  Francis Fauvel Gouraud (1808-1847),

Harry Lorayne (urodzony w 1926),

Marek Szurawski (urodzony w 1948 roku).

W tej wersji cyfrom odpowiadają następujące głoski:

0 – s,z

1 – t,d

2 – n

3 – m

4 – r

5 – l

6 – j

7 – k,g

8 – f,w

9 – p,b

Nie liczą się:

niewymienione powyżej, czyli wszystkie samogłoski: a, ą, e, ę, i, o, u, ó, y

oraz spółgłoski: c, h (ch), ł, ż (rz), ć, ź, ś, ń, sz, cz, dź

SKĄD WYBÓR LITER (GŁOSEK), KTÓRE ODPOWIADAJĄ CYFROM?

Nie wszystkie uzasadnienia wyboru są oczywiste, ale można je traktować jako pomoc na początkowym etapie nauki.

0 – „z” bo ZZZZero, a „s” do jego bezdźwięczny odpowiednik. (Wyrazy, które kończą się na „z”, często wymawiamy z „s” na końcu zamiast „z”, np. „zaraz”.)

zero to z

1 – „t” bo jedna kreska przypomina jedynkę, szczególnie w angielskiej pisowni, „d” to dźwięczny odpowiednik „t”.

jeden to t

2 – „n” bo ma dwie kreski. Kiedy napiszemy rzymską dwójkę „II” wystarczy ją połączyć daszkiem i powstanie „n”.

dwa to n

3 – „m” bo ma trzy kreski. Rzymska trójka „III” z daszkami to „m”.

trzy to m

4 – „r” bo jest to bardzo wyraźna litera w wyrazie „czteRy”.

cztery to r

5 – „l” bo rzymskie 50 to „L”. Nasze pięć palców  możemy też łatwo ułożyć w literę „L”.

piec to l

6 – „j” bo pisane „j” jest bliskie lustrzanemu odbiciu cyfry 6.

szesc to j

7 – „k” bo litera „K” składa się z dwóch siódemek K.

siedem to k

8 – „f” bo pisane „f” przypomina nieco ósemkę – f, „w” to dźwięczny odpowiednik „f”.

osiem to f osiem to f

9 – „p” bo litera „p” jest bliska lustrzanemu odbiciu cyfry 9, „b” jest dźwięcznym odpowiednikiem „p”.

dziewiec to p