Co motywuje dzieci do gry?
1. Wyraźnie postępy i satysfakcja z wykonywania utworów;
2. Pozytywna atmosfera związana z instrumentem i ćwiczeniami;
3. Inspirujące otoczenie.
Teraz na temat punktu 2.
JAK STWORZYĆ POZYTYWNĄ ATMOSFERĘ PODCZAS ĆWICZEŃ W DOMU?
1. Być dobrze nastawionym jako rodzic pomagający dziecku w ćwiczeniach.
Wyczytałam gdzieś takie zdanie: „Rodzicu pokochaj codzienne ćwiczenia swojego dziecka, a dziecko również je pokocha.”
2. Dobrze zacząć codzienne ćwiczenia.
Choć brzmi to jak coś niemożliwego, to jednak zachęcam do nieustannego poszukiwania sposobu, żeby nie musieć dziecku przerywać świetnej zabawy, bo czas na instrument.
Różne pomysły działają w różnych okolicznościach.
Czasami wystarczy mieć określony czas po stałym elemencie dnia, np. po podwieczorku.
Czasami dobrze działa wspólne wyznaczenie czasu kiedy dziecko zacznie grać. Można skorzystać z minutnika.
3. Planować ćwiczenia.
Przed lekcją warto zrobić plan ćwiczeń (jakie utwory, jakie fragmenty trzeba poćwiczyć, jak ćwiczyć, jakie techniczne elementy gry ćwiczyć, jakie atrakcje można wykorzystać).
Przerwy na zastanawianie się rodzica albo dodawanie coraz to nowych ćwiczeń wpływają negatywnie na atmosferę w czasie gry.
4. Nie przerywać dziecku.
Trzeba być przewidującym i prosić dziecko o granie fragmentów utworów najpierw i dopiero po ich wyćwiczeniu prosić o zagranie całego utworu.
5. Nie poprawiać wszystkich błędów od razu.
Zarzucenie dziecka uwagami może je skutecznie zniechęcić do poprawy choćby jednego elementu.
A nawet jeśli zachowa zimną krew po prostu może nie być w stanie ogarnąć wszystkiego naraz.
6. Zmieniać atrakcje
W przypadku młodszych dzieci atrakcji powinno być zdecydowanie więcej.
Ale na starszych urozmaicenie też dobrze wpływa.
I w przypadku młodszych i starszych dzieci przydają się:
kostka do powtórzeń,
losy do utworów,
losy do części utworów,
Przydatnym pomysłem w przypadku np. skrzypiec jest też przemieszczanie się po całym domu grając co krok mały fragment do wyćwiczenia.
Młodszym dzieciom polecam:
przerzucanie koralików w celu powtórzenia odpowiedniej ilości razy danego fragmentu
przemieszczenie się po kartkach na podłodze lub po krzesłach ustawionych obok siebie (działa w przypadku skrzypiec 🙂
gry planszowe
rysunki do kolorowania lub zaznaczania ile razy się już zagrało dane ćwiczenie.