Co motywuje dzieci do gry?
1. Wyraźnie postępy i satysfakcja z wykonywania utworów;
2. Pozytywna atmosfera związana z instrumentem i ćwiczeniami;
3. Inspirujące otoczenie.
Teraz na temat punktu 1.
JAK POMÓC DZIECKU WIDZIEĆ POSTĘPY?
1. Mówić dziecku wprost albo najlepiej ukrywać stwierdzenie w pytaniu: „Słyszałeś jak ładnie ci wyszło?”;
2. Doceniać drobiazgi;
3. Dzielić utwory na małe fragmenty do wyćwiczenia i dawać małe zadania;
Im mniejsze zadanie, tym większa szansa, że będzie za co chwalić, bo dobrze wyjdzie.
4. Kiedy tylko można, koncentrować się na jednym elemencie naraz, np. przy grze na skrzypcach: dobry smyczek, dobre palce, dobre tempo, czysty dźwięk.
5. Po grze powiedzieć zawsze coś pozytywnego, ale i szczerego.
6. Pokazać, że systematyczne ćwiczenia pomaga w robieniu szybkiego postępu.
„Zwróć uwagę jaki zrobiłeś postęp po tym tygodniu codziennych ćwiczeń. Zadania były trudne, ale zobacz jak się zmieniła twoja gra …”
7. Zachować równowagę między starymi a nowymi utworami, żeby uniknąć zjawiska „mistrza jednego utworu” (ktoś kto umie w danym momencie zagrać tylko jeden utwór) oraz utrzymać zainteresowanie dziecka nowymi rzeczami.
8. Pokazać dziecku od początku, że istotne jest nie tyle odgrywanie utworów, ile ich ćwiczenie.
Uświadomić, że to zapewnia postęp. „Słyszysz o ile piękniej teraz zagrałeś po tych wszystkich trudnych ćwiczeniach?”