Nauka języków

Nauczenie się zarówno języka ojczystego, jak i obcego wymaga czasu.

JĘZYK OJCZYSTY

Na początkowym etapie język ojczysty przychodzi naturalnie. Jest środkiem komunikacji. Dziecko przez dużą część dnia jest otoczone językiem. Słyszy go od rodziców i opiekunów, innych osób, z radia, telewizji, filmów i piosenek.

Na późniejszym etapie warto zacząć pielęgnować mowę swojego dziecka. Żyjemy w czasach uproszczonego języka, wielkich skrótów i coraz mniejszej ilości czasu poświęcanego na dyskusje. Najlepsze są oczywiście regularne rozmowy z dzieckiem. Jednak nie jest łatwo o dobry czas na to.

Warto więc zatroszczyć się o regularne bycie sam na sam ze swoim dzieckiem. Oprócz plusów wychowawczych ma to również ogromną zaletę ćwiczenia języka i umiejętności wypowiadania się.

razem

Dobrym pomysłem jest też połączenie oglądania filmów z dyskusją po ich obejrzeniu.

Świetnym pomysłem jest zaaranżowanie spotkań, na których dzieci po przeczytaniu małego fragmentu wybranego tekstu miałyby go skomentować.

Granie w gry słowne: np. skojarzenia, homonimy, zwierzęta, itd. Jest to dobry pomysł w czasie podróży samochodem lub spaceru.

 

JĘZYK OBCY UCZONY POZA DOMEM

Żeby nauczyć się drugiego i kolejnego języka również potrzeba poświęcić odpowiednio dużo czasu każdego dnia. Nie wystarczy więc chodzić na lekcje raz lub dwa razy w tygodniu. Jeśli rzeczywiście celem jest opanowanie języka obcego, to trzeba znaleźć takie środki, aby dziecko miało szansę codziennie osłuchiwać się z danym językiem. Jak można to zrobić? Oczywiście wszystko zależy od umiejętności rodzica. Ale każdy chętny może zrobić przynajmniej część z niżej wymienionych rzeczy:

1. Nastawienie płyt z piosenkami w danym języku.

2. Nastawianie płyt z audiobookami na odpowiednim poziomie w danym języku.

3. Czytanie dzieciom prostych książeczek w danym języku.

czytanie książki

4. Nastawianie filmów w danym języku (Warto skonsultować z nauczycielem jakich. Jest bardzo wiele filmów dla dzieci, gdzie język jest trudny.)

5. Powtarzanie (zawsze w pozytywnej atmosferze!) słówek, wyrażeń i zdań, które dzieci miały na zajęciach.

6. Granie w gry w danym języku, od prostych memo, gdzie np. trzeba dopasować kolory po gry planszowe.

nauka czytania nauka czytania przedmioty nauka czytania

JĘZYK OBCY UCZONY W DOMU

Na niniejszej stronie internetowej pojawiają się wpisy dotyczące konkretnych pomysłów.

Oczywiście wszystkie zasady z punktu O JĘZYKU OBCYM UCZONYM POZA DOMEM dotyczące osłuchiwania dziecka i komunikacji bezpośredniej również są potrzebne.

W czasie pracy z językiem obcym polecam nieużywanie języka ojczystego. Biorę pod uwagę konieczność powiedzenia wyjątkowo trudno wytłumaczalnego słowa po polsku. Wtedy można wykorzystać „technikę kanapki” (sandwich), np.: „salmon, łosoś, salmon”. Warto jednak tego unikać, po pokusa nadużywania jest wielka.

Chciałabym dodać jeszcze jeden pomysł na przekazanie nowych słówek. Jest to lekcja trójstopniowa.

Lekcja trójstopniowa w nauce angielskiego (w każdym języku będzie analogicznie):

  1. Wybieramy trzy przedmioty (albo obrazki przedmiotów), których nazw chcemy nauczyć dziecko, np.: plate (talerz), spoon (łyżka), cup (kubek). Pokazujemy dziecku po kolei każdy przedmiot pozwalając mu dotknąć i przyjrzeć się oraz mówimy wyraźnie nazwę przedmiotu po angielsku. Następnie zabieramy przedmiot i w ten sam sposób postępujemy z dwoma pozostałymi.
  2. Rozkładamy wybrane trzy przedmioty (obrazki) przed dzieckiem i prosimy po kolei o wskazanie odpowiedniego. „Where is …?” „Show me … .” „Point to … .” „Give me … .” „Put … on the table.” (Jeśli dziecko się pomyli, nie zrażając się i nie komentując pomyłki pokazujemy wszystkie trzy raz jeszcze.
  3. Pokazując jeden przedmiot naraz, prosimy o odpowiedź na pytanie: „What is it?” („Co to jest?”). Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć wracamy do drugiego etapu lekcji trójstopniowej. W przypadku dzieci, które nie mówią, oczywiście pomijamy ten etap, ale dwa poprzednie jak najbardziej można stosować.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *