Udało mi się skończyć pracę wielu lat:) Stworzyłam grę, z którą można ćwiczyć angielskie czasy na prawie każdym poziomie zaawansowania! Można ćwiczyć zarówno konkretny czas gramatyczny jak i mieszanki czasów. Grę można zakupić na stronie www.szyciemontessori.pl albo wykonać ją samemu.
Planszą do gry jest materiałowa mata z kieszonkami, dzięki którym istnieje wiele wariantów ułożenia kartoników. Materiały są przyjemne w dotyku i umilają opanowywanie gramatyki:)
Do gry potrzebne są:
A) 2 kostki: jedna z cyframi 1, 2 i 3 i druga z oznaczeniami zdań twierdzących, przeczących i pytających
B) kartoniki z określeniami czasu
C) kartoniki z zaimkami osobowymi
D) kartoniki z nazwami czasów
E) pionki
F) karty kontrolne aby uczeń mógł samodzielnie się sprawdzić
Dla najmniej zaawansowanych proponuję wersję z dniami tygodnia w czasie present simple.
Zaczynamy od ułożenia kartoników według rysunku.
Poziomy trudności:
- Użycie tylko kostki z cyframi i budowanie tylko twierdzących zdań wykorzystując wszystkie zaimki osobowe oprócz trzeciej osoby liczby pojedynczej (gdzie trzeba będzie dodać końcówkę „s” do czasownika).
- Dodanie kostki z symbolami zdań i budowanie zdań twierdzących, przeczących i pytających.
- Dodanie karteczek z zaimkami osobowymi „he”, „she”, „it” aby budować zdania w 3 osobie liczby pojedynczej.
- Użycie karteczek z określeniami czasu z czerwoną kropką (odpowiadającą czasowi present simple).
- Użycie karteczek z określeniami czasu z niebieską kropką (odpowiadającą czasowi present continuous)
- Użycie karteczek z określeniami czasu z czerwoną kropką (do czasu present simple) i z niebieską kropką (do czasu present continuous)
- Użycie karteczek z kolejnymi określeniami czasu do następnych czasów w zależności od potrzeb. W grze są następujące czasy: present simple, present continuous, present perfect, past simple, past continuous.
Przy czym dni tygodnia zawsze pozostają w odpowiedniej kolejności ale inne określenia czasu oraz zaimki osobowe są mieszane, tak aby za każdym razem gra była trochę inna.
Jak wygląda gra:
Po ułożeniu planszy w odpowiedniej wersji i umieszczeniu pionków na polu z napisem „start” pierwszy gracz rzuca kostkami i buduje odpowiednie zdanie. Do sprawdzenia służą karty kontrolne. Potem kolej przechodzi na drugiego gracza.
Przy mieszaniu dwóch czasów proponuję losowo wybrać 7 kartoników z określeniami czasu i budować zdania odpowiednio. Dzięki „ukrywającym” się kieszonkach kropkom na kartonikach zawsze można sprawdzić jakiego czasu gramatycznego dane określenie czasu wymaga.