Utrwalanie zajmuje w nauce podstawowe znaczenie. Zrozumienie materiału oczywiście musi być na początku. Potem jednak następuje proces opanowania i przeciwdziałania zapominaniu:) Szybkie jednorazowe opanowanie i brak powtarzania z reguły powoduje zapomnienie, natomiast powtórki pomagają w zapamiętaniu materiału na długo.
Jedną z metod powtórek są fiszki. Z reguły kojarzą się z karteczkami pomagającymi ze słówkami w obcym języku. Fiszki można jednak wykorzystać do nauki większości przedmiotów. Np.
do historii: na jednej stronie opis, na drugiej hasło (osoby, miejsca, wydarzenia, procesy);
do geografii: na jednej stronie państwo, na drugiej miasto;
do chemii: na jednej stronie nazwa pierwiastka, na drugiej skrót.
Można zrobić wersję prostych fiszek dla młodszych z rysunkami na jednej stronie.
Gotowe fiszki warto uporządkować i korzystać z nich w określony sposób.
Może to być np. SYSTEM LEITNERA, polegający na podzieleniu fiszek na 3 (lub więcej) grup (pudełek, kopert).
Bardzo spodobał mi się pomysł na proste kopertki zrobione z papieru z bloku technicznego. Są to trzy kartki zgięte na pół, zszyte z boku zszywkami i opisane: poniedziałek, wtorek i czwartek oraz piątek.
Początkowo wszystkie fiszki trafiają do pierwszej kopertki (poniedziałek).
Po prawidłowej odpowiedzi fiszka odkładane jest do drugiej kopertki (wtorek i czwartek). Jeśli okaże się że we czwartek dobrze odpowiemy na dane pytanie, to fiszka idzie do trzeciej kopertki (piątek). Jeśli natomiast zrobimy błąd fiszka wraca do pierwszej kopertki.