W czasie lekcji zarówno skrzypiec jak i pianina, co jakiś czasu korzystałam z przedmiotów, które miały obrazować to co robimy. Pracując z młodym człowiekiem (3,4,5,6 lat) czasami łatwiej prowadzić lekcję używając minimum słów.
Koszyk z rzeczami, które symbolizują to co trzeba poćwiczyć jest rodzajem przygotowania do lekcji rodzica. Spoglądanie do notatek w czasie pracy z małym dzieckiem też może działać deprymująco, chyba że notatki są obrazkowe:)
Co do przygotowania rzeczy to szukam jak najmniejszych egzemplarzy, żeby zmieściły się w małym koszyku czy pudełku.
Okazało się, że nie zawsze rzecz musi być idealnie dopasowana, wystarczy małe skojarzenie, np. rytm „mama mówi stop, stop: obrazowała figurka pani.
Już po pierwszym razie moja córka przyjęła, że to jest mama mówi stop stop.
(W sztuce przybliżania, moja córka była jeszcze lepsza, bo kiedy nie mogłam znaleźć królika, ona zaproponowała, aby dzisiaj figurka słonia zastąpiła królika:))
Przykładowa lista przedmiotów dla ucznia skrzypiec suzuki na etapie przedkurkowo-kurkowym to:
bułeczki i serki zrobione z modeliny – również te wykonane przez moją córkę, dla niej najważniejsze,
chłopiec, który jest Adasiem do gry na strunie A
dziewczynka, która jest Ewą do gry na strunie E
huśtawka (z lego duplo) do gry na E i A
pani z dzieckiem, do rytmu – mama mówi stop, stop
wiewiórka do rudej wiewiórki
domek do rytmu domek dla lalek
czekolada z modeliny do rytmu czekolada
kura do głównej melodii kurek
koty do stawiania palców na strunach
jedzenie dla kotów (do ćwiczenia stawiania palców wielokrotnie w tym samym miejscu)
piłka do ćwiczenia palców
pomponik aby położyć go na skrzypcach – żeby te trzymały się prosto
żółw do miękkiej ręki smyczkowej