W czasie wakacji stworzyłam materiałowe puzzle z krainami geograficznymi Polski.
Moje dzieci ułożyły je z wielką przyjemnością.
Co jest potrzebne do zrobienia puzzli?
1. Filc albo polar w kolorach odpowiadających mapie geograficznej (dwa odcienie zieleni, żółty, brązowy)
2. Geograficzna mapa Polski w odpowiednim wymiarze (polecam mapę w skali 1:1 500 000 albo 1:1 000 000, aby móc wykorzystać ją do bardziej szczegółowych informacji,
choć ja wykonałam, na szybko, mniejszą, taką jaka wpadła mi w ręce w formacie mieszczącym się na kartce A4)
3. Nazwy krain – na początek dwa rodzaje:
a. Ogólne nazwy krain: POJEZIERZA, NIZINY, WYŻYNY, GÓRY
b. Nazwy konkretnych krain: POJEZIERZE POMORSKIE, POJEZIERZE MAZURSKIE, POJEZIERZE WIELKOPOLSKIE
NIZINA WIELKOPOLSKA, NIZINA MAZOWIECKA, NIZINA PODLASKA
WYŻYNA MAŁOPOLSKA, WYŻYNA LUBELSKA, KOTLINA SANDOMIERSKA
GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE, SUDETY, KARPATY
Jak wykonać puzzle?
Ja odrysowałam mapę na cienkim papierze (kalka jest jeszcze lepsza, ale nie miałam jej pod ręką) stosując stary sposób.
Mapę przymocowałam taśmą klejącą do szyby, po czym odrysowałam Polskę, zaznaczając od razu granice krain geograficznych.
Następnie wycięłam zarys i szpilkami na krawędziach przymocowałam go do materiału, po czym wycięłam.
Przecięłam zarys Polski wzdłuż granic krain geograficznych.
(Robiąc mniejszą mapkę, pod wieloma względami nieidealną, ale za to łatwiejszą do wykonania, musiałam trochę nagiąć rzeczywistość, upraszczając linie:))
Nałożyłam zarysy krainy geograficznych na materiał w odpowiednim kolorze i, po przymocowaniu szpilkami, wycięłam.
Pojezierza i niziny zrobiłam zielone – ale w różniących się odcieniach zieleni.
Wyżyny są żółte, a góry brązowe.
Jak korzystać?
I ETAP
1.Najpierw poprosiłam córkę o ułożenie puzzli na materiałowej podstawie w kształcie Polski.
2. Poprosiłam ją o dopasowanie ogólnych nazw pasów krain i ułożenie ich na krainach.
3. Zaproponowałam sprawdzenie odpowiedzi korzystając z mapy Polski.
II ETAP
1. Pokazałam córce mapę i zapytałam co potrafi na niej wskazać albo co wydaje jej się ciekawe.
2. Po krótkiej rozmowie schowałam mapę i dałam córce do ułożenia puzzle, które układała już wcześniej.
Zapytałam ją też czy pamięta jak nazywają się pasy krain geograficznych, które układała poprzednio.
Następnie dałam jej zalaminowane nazwy krain geograficznych i poprosiłam o rozłożenie ich z prawej strony Polski.
3. Poprosiłam, aby ułożyła to co wie.
Część poszła szybko, wiele było zgadywania. Udało mi się jednak nie interweniować!
4. Kiedy już wszystko ułożyła dałam jej mapę, aby mogła sprawdzić swoje odpowiedzi … i pozmieniać to co było inaczej niż w rzeczywistości.
5. Czekam teraz na sytuację, kiedy córka będzie chciała ułożyć puzzle ponownie i kiedy będzie mogła pokazać je komuś innemu!